START UP sau STOP NOW?

Urmarim cu interes, fiind si noi implicati, ca firma de consultanta, continuarea povestii START-UP NATION 2017.
Dupa un preludiu in pregatirea ghidului solicitantului, de aproape 5 luni, in luna iunie se lanseaza unul dintre programele care au beneficiat de cea mai mare „desfasurare de forte”, atat umane, cat si financiare si media.
In scurt timp, se depun peste 19.000 de proiecte, adica peste dublul sumei disponibile.
Cum spunea un client de-al nostru: ce pretentii sa ai de la un proiect realizat in 2-3 zile, pe o firma nou-infiintata, cu activitate 0, istoric ioc, administratori cu experienta chiar periculoasa pentru piata de business si mai ales pentru ei insisi si… mai ales, eleborate de vreo firma de consultanta, cu experienta aproape de genunchiul broastei, in accesarea de fonduri, in implementarea unui proiect de la A la Z sau si mai rau, de catre beneficiar sau vreun prieten al acestuia.
Criteriile prin care s-au selectat la finantare cele putin peste 8.500 de proiecte, se impart in 2 categorii: unele care n-au nicio treaba cu ideea de business si de performanta, iar categoria a doua: cele pentru care, toti cei care au fost acceptati la finantare, au optat pentru ele, desi nu stiu ce urmari, efecte sau ce probleme le pot crea in implementarea proiectului lor.
Despre modul de verificarea a eligibilitatii proiectelor nu discutam acum, poate cu alta ocazie, insa putem mentiona cateva aspecte, demne de alte povesti: proiect care a primit finantare pentru remorca, dar nu si pentru tractor, proiect care a primit finantare pentru camere video si foto, dar nu pentru acumulatori, proiect care a primit finantare pentru instrumente si instalatii muzicale, dar nu pentru microfon si cabluri, proiect de producere a peletilor si brichetelor, care a primit finantare pentru achizitie masina brichetat, dar nu si pentru tocatorul de deseuri, crengi, etc. Si lista continua. Fara explicatii, fara posibilitate de contestare, etc.
Suntem la momentul cand trebuie demarata implementarea proiectului.
Incepe un alt capitol al acestei povesti ce se voia frumoasa, care din pacate, se va sfarsi foarte, chiar foarte prost pentru foarte multi dintre cei care continua sa mearga mai departe, fara sa stea putin sa traga aer in piept si sa ia o decizie buna, care nu e tarzie nici chiar acum, aceea de a renunta macar in al 12-lea ceas, la a continua aceasta poveste ce se va termina urat. Nu generalizez, dar o presimtire a mea, de nas de consultant de peste 15 ani, cam asta imi spune.
In primul rand, foarte multi cred ca, daca au fost acceptati la finantare, afacerea lor este una de succes: vor afla din piata ca nu e suficient atat. Conteaza experienta, nisa de piata, cererea, piata din zona si din apropiere, produsele lor, etc.
In al doilea rand, foarte multi nu si-au ales foarte bine (din cauza grabei, lipsei de experienta, din cauza obisnuintei romanesti: lasa sa il vad eu aprobat, voi vedea eu apoi ce utilaje achizitionez, ce fac, etc) ce echipamente sa achizitioneze: unele linii vor fi incomplete, altele nu vor produce la ce capacitati s-a gandit initial beneficiarul, abia acum va descoperi ca exista si altele mult mai performante, etc.
In al treilea rand, au aparut deja foarte multi „furnizori” pe piata, dornici sa vanda. Unii cu experienta, altii cu ideea ca e o paine de mancat cu acest START-UP si ca ar putea ei sa comande marfa in China, dupa ce incaseaza un avans chiar de peste 50% (am vazut si de 100%) de la beneficiar, livreaza cu bine si gata afacerea. Ei bine, vorba unui profesor de-al meu de matematica: atunci cand ai o problema cu greseli in enunt, niciodata nu o sa poti sa dai un raspuns corect! Asa si in cazul nostru: vom vedea cazuri cand marfa nu o sa mai ajunga la beneficiar (din motivele de mai sus sau si din cele de rea credinta ale unora), beneficiarul nu va putea finaliza proiectul, dar va ramane cu un credit frumusel la banca. Pentru ca va plati cu ambele maini, oricaruia i se pare ca i-a oferit un pret bun pentru utilajul sau echipamentul lui, atata timp cat el are niste bani in cont, dupa un credit unde nu a garantat nici macar cu purcelul din curte. Nu are rost sa mai comentam care sunt urmarile acestor intamplari.
In cel de-al patrulea rand si nu ultimul, mergand pe ideea, continui proiectul tot de unul singur sau tot cu ajutorul prietenului care l-a si elaborat, o sa continue povestea cu organizarea achizitiilor, cu greseli de procedura, cu firme participante care nu indeplinesc toate conditiile (coduri CAEN neautorizate, etc), se vor face platile integrale, bunurile vor fi livrate, fara probleme, iar cand se va merge la decontarea acestora, agentia o sa spuna pe buna dreptate pas.
Scopul acestui articol?
Pentru ca acest START-UP NATION din 2017 sa devina o invatatura pentru toti cei implicati: agentie, beneficiari, consultanti, furnizori!
Pentru ca macar acum, unii sa aiba puterea si intepciunea sa renunte!
Pentru ca macar acum, altii sa fie atenti. Acesta nu este un joc! Chiar daca a parut inca de la inceput, ca „noi nu pierdem nimic, merita sa incercam” sa nu se ajunga la situatia in care sa se piarda chiar tot!
De la vis la esec este un pas atat de mic!
Spor tuturor, intelepciune si putere de munca, pentru ca nimic nu este gratuit!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: