START UP NATION se va lansa cu BUNE si RELE?!

Luni, 1 octombrie, a fost publicata Ordonanta de Urgenta pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă nr. 10/2017 pentru stimularea înfiinţării de noi întreprinderi mici şi mijlocii, cu modificările și completările ulterioare. Mai pe scurt, propunerile de modificare a ghidului privind accesarea programului START UP NATION 2018.

Imediat, internetul a luat foc: unii nu au inteles toate modificarile propuse, altii nu au fost de acord cu modificarile propuse si au dat de pamant cu ordonanta, cu ministrul, cu guvernul. Ba chiar ca, acest program are intentia de a finanta doar firmele din Teleorman. Nu discutam politica aici, dar daca e sa fim seriosi, nu puteam lua deloc in calcul aceasta idee, decat ca o gluma.

Haideti sa le luam pe rand si obiectiv:

Se propune acordarea unui avans de pana la 30% din suma totala aprobata a proiectului.

Concluzii si propuneri:

  • Acest avans, ori are rolul de a nu mai implica alte cheltuieli financiare, ori daca se acorda acest avans si daca mai e necesara si obtinerea de credit/fond garantare/etc n-am prea realizat mare lucru.
  • Trebuie stabilit in ce conditii se acorda acest avans. Daca se solicita scrisoare de confort, cheltuielile financiare vor fi aceleasi, deci nu rezolvam nimic pe acest segment.
  • Daca intentionam sa grabim implementarea (pana se aproba creditul, aprobare fond de garantare, etc) aici am obtine rezultate, mici, dar pozitive.

 

Marea problema: PUNCTAJUL

Aici sunt cateva modificari importante si anume, la criteriul privind domeniul de activitate:

Productie                                 30 de puncte

Servicii (exclusive IT)             30 de puncte

Industrii creative                    20 de puncte

Comert si alte activitati          10 puncte

 

  • Sectorul servicii (exclusiv IT) primeste 30 de puncte la fel ca cel de productie.
    • De aici a reiesit si o mare intrebare: daca sectorul de servicii (exclusiv IT) inseamna doar serviciile de IT si nu alte servicii. Daca sunt incluse si alte servicii , de ce au acelasi punctaj ca si cele de productie, etc.
    • In primul rand, ca asta cu “productia e mai importanta decat serviciile” nu este decat o mare eroare. Serviciile “produc” si ele, poate nu ceva palpabil, dar produc si reprezinta un sector foarte important in economie.
    • In al doilea rand, orice program cu finantare nerambursabila, urmareste sa bifeze niste rezultate: crestere numar IMM, scadere numar someri, dezvoltarea unor anumite regiuni sau judete, unor anumite sectoare mai slab dezvoltate, etc. Tocmai de aceea exista mai multe programe de finantare, axe, submasuri, pentru ca fiecare urmareste un alt rezultat, are un alt obiectiv. Nu exista programe care sa finanteze acelasi rezultat: ori se finanteaza IMM, ori micro, ori in rural, ori in urban, ori doar agricol, ori non agricol, ori combinatii dintre acestea, etc. De la inceput START UP NATION s-a vrut un program care sa obtina 2 mari rezultate: numar de firme infiintate si numar de angajati (despre ambele, o sa discutam in alta zi, cat de bune sau rele sunt aceste tinte si cat de bine au fost atinse).
    • In al treilea rand, punctand cel mai bine productia, deja cumva, incurajezi ca proiectele ce se vor depune si care vor obtine finantare sa fie din acest domeniu. S-a vazut si anul trecut si se va vedea si anul acesta ca oricat am incuraja sectorul de productie, 44.000 euro nu este o suma suficienta acestui sector si de aici apar proiecte pe productie, incomplete sau cu utilaje subdimensionate sau slab calitative (exemplu: in loc sa achizitionezi un echipament din Germania de 60.000 de euro, vei achizitiona un echipament din China de 25.000 de euro, care in maxim 2 ani, e depasit si moral si fizic).
    • Consideram ca nu este o mare problema daca sectorul de productie o sa primeasca acelasi punctaj ca si cel de servicii sau industrii creative.
    • Insa…insa! Daca tot vrem sa facem o diferentiere, ar fi bine venita propunerea de finantare diferita intre cele 3 sectoare (totusi, atat de cautate). Adica, pot sa primeasca acelasi punctaj, dar sa se finanteze diferit: productia cu maxim 44.000 euro, serviciile cu maxim 20.000 euro, serviciile IT cu maxim 10.000 euro. Vor rezulta mai multe proiecte care primesc finantare, iar sumele pentru ultimile 2, chiar sunt suficiente si nu vom mai avea surprize cu achizitii de telefoane de 2.000 euro bucata, chiar site web de 8.000 lei, laptop de 10.000 euro, etc.

Densitate IMM – marea galceava

Foarte multi au reactionat: “nici daca ma gandeam 3 zile nu ma gandeam la asta”.

Insa uitam care este scopul si obiectivul acestui program.

Aici se puncteaza astfel: pentru judetele in care numarul de IMM-uri la 100 de locuitori este mai mic de 4, atunci se va puncta cu 20 de puncte, altfel, daca este mai mare de 4 IMM la 100 loc, cu doar 5 puncte.

In aceasta ultima categorie, adica cei care vor obtine doar 5 puncte la acest criteriu, la o prima si simpla analiza, vor fi cei din Bucuresti-Ilfov, Cluj, Timis si probabil si Brasov.

Iata statistica proiectelor depuse si finantate anul trecut prin START UP NATION:

Top 10 județe – Startup Nation 2017:

  1. București – 2.926 (din care 1.399 aprobate spre a fi finantate)
  2. Cluj – 2.289 (1.250)
  3. Timiș – 885 (361)
  4. Ilfov – 781 (351)
  5. Iași – 770 (356)
  6. Bihor – 738 (323)
  7. Dolj – 716 (371)
  8. Constanța – 662 (267)
  9. Brașov – 622 (294)
  10. Prahova – 530 (242)

Daca ar ramane aceasta propunere, anul acesta vom avea cu 1.399+1.250+361+351+294, adica cu 3.655 mai multe proiecte realizate si dezvoltate in zone mai putin dezvoltate si cu interes mai mic din partea investitorilor, dar si cu aproximativ 7.000 de noi locuri de munca. Adica acolo unde chiar e nevoie, unde somajul are rata cea mai mare.

Acest criteriu privind densitatea IMM-urilor chiar este in spiritul programului si chiar duce la redresarea unor indicatori, pe care programul chiar ii urmareste. Si nu daca echipamentele au sistem inovativ sau alte astfel de propuneri, care, s-a demonstrat, nu au avut nicio legatura cu business-ul, nici cu infiintarea de IMM-uri si nici cu reusita sau nu a unei noi afaceri.

Trebuie sa privim obiectiv si mai presus de propriile interese ale unora sau altora. Se cunoaste deja ca foarte multe firme de consultanta au contractat proiecte, mai ales pe Bucuresti, iar acum, aceasta varianta de punctaj nu le pica tocmai bine. Daca dorim totusi, ca aceste fonduri, sa nu aiba aceleasi rezultate ca si altele de pana acum, trebuie sa le aducem acolo unde chiar sunt necesare, sa fie obtinute de cine stie ce sa faca cu ele, iar feedbackul sa se simta si sa fie unul pozitiv in 1-2 ani.

Criterii aferente investitiei

Daca echipamentele tehnologice şi software necesare desfăşurării activităţii sunt în pondere mai mare sau egală cu 60% din valoarea planului de afaceri, atunci se acorda 10 puncte, daca sunt în pondere mai mare sau egală cu 50%, se vor primi 5 puncte.

E clar, acest criteriu a fost mai mult creat pentru a tine sub control ca bugetul unui proiect sa nu cuprinda, de exemplu, cheltuieli pentru salarii, chirii, servicii de 40.000 euro si cheltuieli pentru utilaje de doar 4.000 euro.

Am intalnit si situatii, proiect de productie, unde echipamentele ajung la 20.000 euro si ai nevoie sa prevezi in proiect achizitia unei masini frigorifice de 24.000.euro. Automat, nu obtii nici un punct pentru aceasta situatie, la acest criteriu.

Propunerea ar fi sa se maximizeze aceste “cheltuieli problema” decat sa incurajez dimensionarea unui buget “fals”. Sa se prevada un maxim la suma prevazuta pentru salarii, pentru chirii, etc asa cum este la consultanta sau la servicii site web.

Criterii aferente asociatilor/actionarilor:

Cei care nu au mai avut calitatea de actionar sau administrator intr-o firma declarata in insolventa sau faliment o sa primeasca 25 de puncte.

Nu este o mare problema cu acest criteriu de punctare, doar ca numarul de puncte doar pentru acest indicator, credem ca este foarte mare, fiind suficiente 5 puncte.

Stim foarte bine (nu numai din experienta noastra ca romani, e valabil la nivel mondial, nu am inventat noi asta si nu e doar la noi) ca atata timp cat mobilizarea si implicarea actionarilor este mai mare, pana la nivel de resurse financiare si materiale si nu doar umane, acel business are sanse mai mari de reusita.

De aceea noi propunem, un nou criteriu de punctare, in functie de procentul de implicare financiara in bugetul investitiei:

  • Cei care aduc un aport financiar de 5% din valoarea proiectului, primesc 10 puncte
  • Cei care aduc un aport financiar de minim 10% din valoarea proiectului, primesc 20 de puncte.

Implementarea acestui criteriu va duce la o selectie mai buna a viitorilor antreprenori si vom avea proiecte mai bine gandite inainte, nu pe principiul „daca nu merge, nu merge si asta e”, iar beneficiari vor fi doar aceia care chiar stiu ce vor si care chiar isi doresc sa realizeze acel business.

Primul venit – primul servit

Ei bine, se propune ca proiectele care au minim 90 de puncte, sa poata fi depuse si se va aplica regula primul venit – primul servit.

Pe langa faptul ca aceasta regula nu are nimic de a face cu selectia de proiecte bine realizate, nu e prima oara cand se va deschide sesiunea la ora 09:00, iar la ora 09:04 se blocheaza sistemul. Dai refresh pana la ora 14:22, cand pare ca ar merge sa incarci macar un proiect, iar la ora 17:31 afli ca fondurile au fost deja accesate in totalitate, ca sistemul a mers cand iti puneai tu cafea in ceasca si…gata.

Totodata, mergand pe aceasta regula, trebuie sa se ia in calcul ca e posibil sa se depuna proiecte, numai cu 90 de puncte, adica cu…doar 1 angajat, ceea ce nu ar fi un rezultat tocmai pozitiv pentru program. Pentru altii ar fi chiar perfect!

 

SPOR, NOROC SI SA ALEGETI DECIZIILE CELE MAI BUNE!

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

%d blogeri au apreciat: